Wie zijn wij?

Florinde Koopman

Florinde Koopman

Kleuterjuf

Hoi!

Ik ben Florinde, de kleuterjuf.
Augustus 2020 ben ik bij BBS De Verwondering terecht gekomen met de vraag of ik wel mee wilde helpen een peutergroepje op te richten. Deze leeftijdsgroep bleek niet van de grond te komen, dus werd het al gauw een kinderdagverblijf voor kinderen van 0 tot met 4. Dit zijn de Ontdekkers en zij zitten aan de linkervleugel van het gebouw.

Nu, anderhalf jaar verder, is deze groep uitgegroeid tot alweer 11 kinderen en kwam er ineens een nieuwe uitdaging op mijn pad namelijk, de kleuters! Vanaf februari mocht ik het stokje overnemen van juf Janneke en doe dat nu samen met juf Nicole. Dit is al heel lang een wens van mij en ik kon niet anders dan JA zeggen!

Nu kan ik eindelijk mijn passie uitleven; Een kleuterklas op eigenwijze vormgeven en deze kinderen een magische tijd meegeven. Zelf heb ik vroeger de hele Vrije School doorlopen, maar de mooiste herinneringen heb ik nog wel aan de kleuterklas. Ik heb altijd in gedachten gehad dit te willen doorgeven wanneer dit op mijn pad zou komen. Jaren geleden heb ik de PABO voor de vrije school gedaan in Zeist, maar uiteindelijk heb ik nooit een eigen klas gehad. Ik heb voor langere tijd op een BSO in de Bilt gewerkt waar ik veel creativiteit in kwijt kon en ook veel van de vrijheid genoot; Lekker buiten zijn met de kinderen, mooie dingen maken zonder dat er een tijdsdruk op stond. Dit gevoel wil ik nu in de kleuterklas ook weer meegeven; vrijheid en onbezorgdheid. En nu kan ik ook eindelijk de dingen aan bod brengen die ik zo graag wil doorgeven zoals verhalen, cultuurspelen, ambachten, liedjes, spelletjes enz die passen bij de jaargetijden en de leeftijdsfase waarin de kinderen zich bevinden. Deze aspecten probeer ik in het dagverloop mee te weven zodat alles spelenderwijs aan bod komt. Hiervoor heb ik de antroposofie als leidraad. Ik vind het heerlijk dat we op deze school veel naar buiten kunnen gaan, op ontdekking in het bos, van dichtbij de seizoenen aan ons voorbij zien trekken en lekker vies mogen worden. Kinderen kunnen hier echt kind zijn. Ze leren tijdens het spelen om samen te werken, problemen op te lossen en mogelijkheden te onderzoeken.

Zelf ben ik als kind op een Biologisch- Dynamische boerderij opgegroeid, in een groot gezin. Ik was de tweede van vijf kinderen. We hadden veel dieren om ons heen en een groot stuk land waar groenten op verbouwd werden. We waren altijd veel buiten, maakten de seizoenen heel bewust mee. Dit idyllische plaatje zou ik ieder kind wel gunnen, ik heb dit als de mooiste tijd van mijn leven ervaren. Ik hoop hiervan iets te kunnen meegeven op de Verwondering, wat zou het mooi zijn als er in de toekomst ook dieren bij komen en we onze eigen groenten verbouwen….

Op dit moment woon ik samen met mijn dochtertje Sunniva in Haulerwijk… in een rijtjeshuis…(Helaas) Maar laten we vooral dromen…want met dromen scheppen we nieuwe perspectieven en je weet nooit wat de toekomst voor jou in petto heeft!

Jantine Meijer

Jantine Meijer

Leerkracht verticale groep.

Ik ben Jantine Meijer, 39 jaar en woonachtig in Tolbert. Ik ben getrouwd met Nico en onze dochters Leanne (9 jaar) en Karlijn (7 jaar) gaan ook naar BBS de Verwondering. Tot 4 jaar geleden werkte ik op een Montessori school. De druk op de kinderen en leerkrachten ging mij steeds meer tegenstaan wat mij heeft doen besluiten om te stoppen als leerkracht. Ik heb twee jaar als buurtsportcoach gewerkt en toen kwam de kinderopvang de Ontdekkers op mijn pad. Nadat ik daar gestart was voelde ik toch de trek naar het onderwijs weer. En na een half jaar was de overstap gemaakt. Op BBS de Verwondering geniet ik van de ruimte om het onderwijs op veel verschillende manieren vorm te geven. In de middenbouw starten we bijna altijd buiten met bewegend leren. Zo oefenen we allerlei vaardigheden die we nodig hebben om te spellen, rekenen en te lezen. En soms komen daar ook andere vaardigheden bij kijken, zoals samenwerken en creativiteit. Daarnaast vind ik het fijn dat er ruimte is om te leren vanuit je hoofd, je hart en je handen. Het daagt mij uit om elke dag op zoek te gaan naar afwisseling en mijn creativiteit in te zetten.

Mascha van den Berg

Mascha van den Berg

Leerkracht verticale groep.

Hoi! Mijn naam is Mascha van den Berg. Ik woon in Peize samen met mijn man, twee dochters, hond en twee katten. Nadat ik de ALO en PABO heb afgerond ben ik 20 jaar werkzaam geweest in het reguliere basisonderwijs. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan.

In ‘onderwijsland’ ben je altijd in beweging en ‘vernieuwingen’ volgen elkaar op. Je gaat daar als leerkracht in mee en dit heb ik ook jaren gedaan. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren minder plezier ervoer in het reguliere onderwijs. Toen heb ik de knoop doorgehakt en ben ik op zoek gegaan naar iets anders. BBS de Verwondering kwam zomaar op mijn pad!

En ja, dit is echt iets anders! Om te beginnen zijn de kinderen hier grotendeels lekker buiten! We beginnen iedere dag buiten met een bewegend deel. We doen leuke spelletjes waarbij de kinderen spelenderwijs hun coördinatie en motorische vaardigheden ontwikkelen. De kinderen krijgen een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Het ‘spelend leren’ en ‘bewegend leren’ is elke dag aan de orde. Vol enthousiasme rennen de kinderen naar de overkant om daar een taalkaartje te zoeken en terug te brengen naar de juiste plek. Ze klimmen en klauteren over een parcours met de tafel van 3 in hun hand en oefenen zo spelenderwijs de tafels. Ik vind deze manier van leren erg waardevol en het is fijn dat er op deze school de tijd en ruimte voor is.

Ook is er veel tijd en ruimte voor het kind om zich op zijn eigen manier en tempo te ontwikkelen. We bieden oefenstof pas aan als het kind er echt aan toe is en we proberen aan te sluiten bij de behoeftes van het kind. Omdat de klassen klein zijn, is er ook echt tijd en aandacht voor het kind.

Over tijd gesproken, in het bos vergeten we gewoon de tijd! Het bos is een belangrijk element bij ons op school. Gelukkig grenst BBS de Verwondering aan het bos. Elke dag trekken we erop uit! Weer of geen weer! Bob, onze schoolhond gaat ook lekker mee. In het bos is het altijd leuk! De kinderen bedenken de leukste dingen: boompje klimmen, verstoppertje spelen, hutten maken, diertjes zoeken….alles is mogelijk. Heerlijk hoe een kind in zijn fantasiespel op kan gaan en mooi om te zien dat het bos zo’n leerrijke omgeving is!

Marjan Kolk

Marjan Kolk

Oprichter van deze school.

Ik ben Marjan Kolk en ik ben oprichter van deze school. Toen mijn zoontje Stijn de leeftijd had dat we ons moesten gaan oriënteren op een school, kwam ik erachter dat eigenlijk geen enkele school voldeed aan de wensen die ik voor hem had. Uiteindelijk heeft deze zoektocht geleid tot het ontstaan van BBS de Verwondering.

Met het beginnen van een eigen school, probeer ik mijn droom te realiseren en mijn wensen voor de kinderen uit te laten komen. Ik wens elk kind toe dat hij/zij op school:

zichzelf kan en mag zijn
leert van en in de natuur
lekker kan spelen
creatief bezig kan zijn
zichzelf leert kennen
een warme, veilige omgeving heeft
Samengevat: leren met hart, hoofd en handen in en van de natuur in een fijne omgeving! Is dat nu zoveel gevraagd?

In 2017 hebben we onze deuren geopend. We hebben een mooie start gemaakt. De komende jaren zal de uitwerking van onze visie en mijn droom, steeds meer vorm krijgen. We zijn een startende, lerende school en ik ben trots op wat we al hebben bereikt.

Naast oprichter van deze school, organiseer ik de bedrijfsvoering. Dit betekent eigenlijk dat ik alles doe, behalve het onderwijs zelf. Hier zijn de leerkrachten voor.

Ik hoop jullie eens te ontmoeten en jullie deelgenoot te maken van het realiseren van mijn droom. Samen kunnen we het onderwijs mooier maken!

Petra Elzinga

Petra Elzinga

Individueel leerlingbegeleider

Zijn

Ik hou ervan om te ontdekken wat een prachtig meesterwerk we in wezen zijn, ons-zelf als een cadeautje uitpakken, laagje na laagje… en de vreugde voelen van het samen delen!

BlueBirdsPetra


Mijn naam is Petra en vanaf September 2019 ben ik betrokken bij BBS de Verwondering als individueel leerlingbegeleider sociaal-emotionele ontwikkeling. Laat ik beginnen met vertellen dat ik simpelweg ben en dat is de basis van mijn werkzaamheden binnen de school. Van oorsprong heb ik een sociaalpedagogische achtergrond en heb ik op verschillende manieren werkervaring opgedaan in het individueel begeleiden van kinderen. Het is vooral het leven zelf dat mij alles geeft om mezelf te ontvouwen tot wie ik in wezen ben en te integreren in wat ik doe. Ik vind het bijzonder om mee te kunnen groeien in een school die in een heel eigen vorm in ontwikkeling is. Een proces waarin we met elkaar voedingsbodem creëren en kinderen de ruimte hebben om vanuit eigen individuele zijn, behoefte en drijfveren te ontdekken wat ze in hun ontwikkeling nodig hebben om te kunnen wortelen in het leven, te zijn! In de begeleiding sluit ik, spelenderwijs en intuïtief, aan bij de nieuwsgierigheid en de wens tot ontwikkeling van het kind zelf. Zo ontstaat er in ieder contact een unieke ruimte om samen te zijn en ons te spiegelen aan wat zich van binnenuit laat voelen, horen, zien, ervaren. Het is voor mij steeds weer heel bijzonder om te mogen ervaren hoe ze mij daarin meenemen en getuige laten zijn van de ontdekkingen die ze in zichzelf doen.

Petra

De schoolkat

‘Tijger’

DE SCHOOLKAT

Poes wilde niet meeverhuizen met de vorige bewoners van het andere deel van ons gebouw. En mocht blijven. Elke dag mochten een paar kinderen poes eten geven en verzorgen. Helaas is poes in oktober 2021 overleden, maar ze blijft de schoolpoes!


De schoolkat

‘Bob’

DE SCHOOLHOND

Bob is de hond van juf Mascha. Bob gaat vaak mee naar school, waar hij heerlijk braaf op zijn mat ligt te slapen, totdat het tijd is om het bos in te trekken! Of totdat een kind even langskomt voor een knuffel…


Arrow Down Icon
Kom op de informatieochtend op zaterdag 5 maart.
meer info →